Wywiad z 17 Karmapą Thaje Dordje
Zsuzsa
Co w praktyce oznacza ślubowanie bodhisatwy? Z początku zrobiłam trochę
głupich rzeczy ponieważ sądziłam, że muszę każdemu pomóc.
Karmapa
Nie jest łatwo stać się bodhisatwą. Ludziom którzy dopiero co rozpoczynają praktykę buddyjską odradzałbym zbytnio okazywać
to publicznie. Na początku powinni popracować nad sobą, aby stać się silnymi i pełnymi mocy. Powinni unikać tłumu, raczej
medytować. Kiedy staną się bardziej pewni siebie i dojrzeją do tego, żeby pomagać innym, mogą zacząć to robić. Dopóki nie
osiągną tego poziomu, to wszystko, co będą próbować zrobić może okazać się bardzo głupie i rozpaczliwe.
Zsuzsa
Ale trudno nam unikać ludzi jeśli codziennie pracujemy?
Karmapa
Jeśli możesz pomóc ludziom, staraj się robić to najlepiej jak możesz. Jeśli nie potrafisz, to tego nie rób. Tak to działa.
Jedyne co możesz robić zawsze, to życzyć wszystkim wszystkiego dobrego. Rób to, co potrafisz.
Zsuzsa
Czym jest medytacja? Jak powinniśmy tłumaczyć nowym ludziom czym jest medytacja?
Karmapa
Najprościej mówiąc, jest próbą uspokojenia naszego umysłu. Oczywiście, kiedy zaczynasz okazuje się, że jest wiele rodzajów
medytacji i wiele różnych motywacji. Po pierwsze staraj się nie mieć żadnych wątpliwości, żadnych koncepcji. Najlepiej wyciszyć
się, uspokoić swój umysł.
Zsuzsa
My zawsze mówimy bardzo skomplikowane rzeczy początkującym...
Karmapa
Nie sądzę.
Zsuzsa
Co jest istotą Diamentowej Drogi?
Karmapa
Istotą Diamentowej Drogi jest Mahajana. Na niższym poziomie niż Mahajana jest inaczej, ale tu mamy głównie do czynienia z
aktywnością bodhisatwów, z miłującą dobrocią w umyśle. Trzeba mieć ten rodzaj właściwości
Zsuzsa
Korzystając z nauk Diamentowej Drogi możemy osiągnąć oświecenie w ciągu jednego życia, a jeśli stosujemy się do nauk Mahajany
to nie możemy....
Karmapa
Ale bądźmy szczerzy: osiągnięcie oświecenia w ciągu jednego życia jest prawie niemożliwe.
Zsuzsa
Jak sądzisz co będzie się działo w Europie? Czego będziesz nauczał? Głównie o bodhisatwach? Mahamudry? Diamentowej Drogi?
Karmapa
Trudno powiedzieć, ta sytuacja jest dla mnie nowa. Myślę, że będę robił to czego ludzie będą potrzebować.
Zsuzsa
Lama Ole cały czas naucza, kiedy go zabraknie to zostaniesz ty. Jak to widzisz, czy w przyszłości będziesz głową organizacji,
czy będziesz miał własnych uczniów?
Karmapa
Nie chcę przykładać do wszystkich tej samej miary. Większość ludzi ma swojego własnego lamę, od którego uczą się i chcą się
uczyć nadal. Moją motywacją nie jest konkurowanie z tymi nauczycielami. Jest nią po prostu nauczać, tłumaczyć i rozwiewać
wątpliwości. Oczywiście będę miał własnych uczniów - na pewno. To jest całkowicie naturalne - tak to funkcjonuje. Każdy nauczyciel
ma swoich uczniów, nie chcę się pod tym względem wyróżniać. Cieszę się, że są ludzie którzy lubią nauczać, którzy potrafią
dobrze to robić.
Zsuzsa
Co sadzisz o dumie Kagyu?
Karmapa
Oczywiście prawie każda istota taka jest: myśli, że jest najlepsza, lepsza od innych. To normalne. To jest w porządku dopóty,
dopóki nie myśli się o innych w krzywdzący sposób. Dobrze jest również mieć poczucie humoru. Ale jak wiesz Kagyupowie, Gelugpowie
i wszystkie cztery szkoły pracują głównie po to, by pomagać wszystkim istotom. Są tutaj, aby pomóc ludziom dostać to czego
pragną, po to by mówić: powinieneś podążać tą drogą, a tego nie robić. Może nie jest to bardzo miłe, ale oczywiście masz prawo
być dumny z tego co masz.
Zsuzsa
Czy to, że nie jesteś wspierany przez niektórych lamów jest dla ciebie problemem?
Karmapa
To nie ma zupełnie znaczenia. Jeżeli pragnąłbym poparcia, to startowałbym w wyborach. Ale nie o to mi chodzi. To nie moje
zmartwienie.
Zsuzsa
Niecierpliwość. Jak z tym pracować? Jesteśmy bardzo niecierpliwi, pragniemy szybko odczuć efekty medytacji lub stać się dobrą
osobą. Tak bardzo tego chcemy...
Karmapa
Tu nie chodzi tylko o cierpliwość. Prawie każda cześć dharmy jest bardzo trudna, bo jest przeciwieństwem normalnego życia.
W normalnym życiu zawsze robisz rzeczy dla siebie, niekoniecznie stając się lepsza. Z dharmą jest na odwrót: zamiast ciebie
są inni. Dlatego jest to takie trudne. Nie powinniśmy oczekiwać rezultatów zbyt szybko. Jeśli ktoś pragnie rezultatów szybko,
sadzę że powinien zainteresować się hinduizmem lub czymkolwiek innym. To jest bardziej światowe. Jest też dosyć szybkie. Dharma
jest nie tylko na to życie, jest też na przyszłe wcielenia - dlatego zajmuje to tak wiele czasu. Nie powinniśmy oczekiwać
rezultatów za szybko: zaczynam praktykować dziś i chcę widzieć efekty jutro - jeżeli tak nie będzie, przestaję się tym interesować.
To nie jest tak.
Zsuzsa
A zwykła niecierpliwość? W kontaktach z ludźmi?
Karmapa
Nie trać nadziei. Nawet jak wygląda na to, że coś jest niemożliwe, to w zasadzie jest możliwe.
Zsuzsa
Wydano wiele książek. Jak nowi ludzie mają wybrać te właściwe, od których należałoby zacząć?
Karmapa
Jeśli chodzi o książki, to mniej lub bardziej podlegają one zasadom rynku. Więc różne rzeczy można w nich znaleźć. Nie chcę
przez to powiedzieć, że nie należy czytać książek. Jeśli chcesz czytać, to powinnaś czytać różne rzeczy, ale nie kierując
się ślepo zawartymi w nich regułami lub uzależniając się od nich. Początkujący zawsze dostaną wskazówki co czytać od nauczyciela
i przyjaciół związanych z dharmą. Tak naprawdę powinniśmy pomagać i zachęcać przyjaciół. Sam nauczyciel nie wystarcza.
Zsuzsa
Wiec kontakt bezpośredni jest bardzo ważny...
Karmapa
Tak, to jak w zespole, każdy stara się pomagać.
Zsuzsa
Jak znaleźć właściwe proporcje pomiędzy nauką a medytacją.
Karmapa
Pół na pół. Jeśli powiedziałbym, żeby 100% swojego czasu poświecić na medytację, to nie miałabyś w ogóle czasu dla ludzi.
Ale to jest sprawa indywidualna: niektórzy wolą studiować nauki niż medytować, medytacja jest dla nich zbyt duchowa i nie
odnajdują w niej wiele. Wolą rzeczy bardziej logiczne, jakimi są nauki. Inni wolą dużo medytować, to wszystko zależy od danej
osoby. Ogólnie mówiąc Kagyupowie to ludzie, którzy głównie wolą więcej medytować, mniej studiować nauki. Więc jeśli możesz
to więcej medytuj niż studiuj. Są tacy, którzy najwięcej uczą się poprzez codzienne aktywności. Gromadzą doświadczenia.
Zsuzsa
Medytacja czy praca dla dharmy? Niektórzy wolą medytować niż pracować w ośrodku.
Karmapa
Właściwie trudno jest coś powiedzieć. Obserwowałem to w czasie mojej ostatniej wizyty w Europie, wszyscy musieli pracować,
trudno było nie pracować. Może to jest pomysł, aby próbować się zmieniać, wspólnie ponosić odpowiedzialność. Na przykład:
dziś ty praktykujesz, a ja pracuję, a jutro na odwrót.
Zsuzsa
Jak ważne jest to, żeby budować stupy? Jaka jest ich rola?
Karmapa
Stupy są bardzo, bardzo ważne. To jest coś bardzo trwałego. Stupa jest nośnikiem wielkiego błogosławieństwa, usuwa przeszkody
i przechowuje nauki. Ale sprawa jest bardzo delikatna: to, co wkładamy do środka stupy i osoba, która wykonuje wszystkie rytuały
z tym związane, musi być naprawdę nieskazitelna. W przypadku kiedy włożysz do środka coś naprawdę negatywnego, może to przynieść
wiele trudności.
Zsuzsa
Czy powinniśmy próbować zbudować stupę?
Karmapa
Tak, sądzę że jest to bardzo ważne.
Zsuzsa
Jak myślisz czy w przyszłości Sześć Jog Naropy będzie miało dla nas znaczenie?
Karmapa
Sądzę, że jest to możliwe. Może nie dla każdego, ale dla niektórych osób z pewnością Sześć Jog Naropy będzie ważne. Ale jak
już powiedziałem wcześniej, to jest bardzo indywidualna sprawa. To się z czasem zmienia, ale zawsze zależy od danej osoby.
Zsuzsa
Czy będziesz uczył Sześciu Jog Naropy?
Karmapa
O tak, najlepiej jak potrafię.
Zsuzsa
Czy będziesz nauczał też Poła, tak jak to robi lama Ole?
Karmapa
Tak, oczywiście.
Zsuzsa
Czy buddyzm naprawdę może rozwinąć się na Zachodzie?
Karmapa
Oczywiście, że tak.
Zsuzsa
Czy my możemy go przyjąć?
Karmapa
Na to wygląda.
Zsuzsa
Czy system tulku może przyjść do Europy?
Karmapa
Tak, może przyjść. Ale proces odnajdywania tulku nie jest bardzo dobry. Mówię tak dlatego, że dzisiaj nie mamy nauczycieli
zrealizowanych aż do tego stopnia. Bardzo trudno takich znaleźć, a to oznacza, że bardzo trudno znaleźć prawdziwych tulku.
Właściwie każdy jest tulku. Ale sadzę, że ten system mógł sprawdzać się doskonale za starych dobrych czasów. Naprawdę, prawdziwi
tulku byli wtedy odnajdywani. Myślę, że lepiej jest starać się być dobrym nauczycielem, dobrze praktykować. To jest o wiele
lepsze niż bycie tulku. W dzisiejszych czasach można zobaczyć zbyt wielu tulku, którzy zachowują się gorzej od przeciętnych
ludzi. Zachowują się dziwnie, myślą, że mogą sobie pozwolić na wszystko. Tak, czy inaczej można powiedzieć, że są zepsuci.
Poza paroma tulku, którzy są naprawdę dobrzy, jest wielu nieprawdziwych. Lepiej więc jest być dobrym praktykującym niż tulku.
Zsuzsa
A inicjacje Chiksey ??????????????l. Jak ważne jest, abyśmy w nich brali udział?
Karmapa
Większość inicjacji, których udzielają zarówno inni lamowie jak i ja, jest przeznaczona dla wszystkich. W inicjacji jest
dużo błogosławieństwa. Ale dla bardzo wyjątkowych uczniów inicjacja jest przekazem - jest bardzo głęboka. Dla większości to
jest po prostu błogosławieństwo. Powinniście uczestniczyć w inicjacjach jeśli możecie, jeśli nie możecie, to też jest w porządku.
Tak długo jak wasza motywacja w stosunku do lamy, a tym bardziej w stosunku do nauk jest dobra, wszystko jest w porządku.
Jeśli jesteście bardzo oddani praktyce, to dobrze. Jeśli możecie uczestniczyć w inicjacji, to powinniście pojechać. Jeśli
nie, to też jest w porządku. Chiksey?????????????? to nie jest pojedyncza inicjacja, składają się na nią inicjacje Buddy
Mądrości, Kochajacych Oczu i inne.
Zsuzsa
Ludzie chcą praktykować wszystkie. Chcą kolekcjonować inicjacje.
Karmapa
Kolekcjonowanie jest dobre, nieprawdaż?
Zsuzsa
Ale niemożliwością jest praktykować wszystkie inicjacje.
Karmapa
Każdy powinien mieć swoją, specyficzną indywidualną praktykę. Powinno się pamiętać o tym przez całe życie. Można otrzymać
wiele różnych inicjacji i jeśli mamy czas róbmy to. Ale nie powinno się zaprzestawać swojej szczególnej praktyki. Nie powinno
się rozróżniać poszczególnych form medytacyjnych - wszystkie są tym samym. Ale twoja jest dla ciebie najodpowiedniejsza.
Zsuzsa
Wiec teraz dla nas jest nyndro.
Karmapa
Tak, to prawda.