Najczystsza esencja ustnych instrukcji
Tłumaczenie: Jarek Wierny
Składam hołd Mistrzowi.

Ja, Pani Tsogjal z Kharczen, służyłam nirmanakai Orgyen Padmakarze
od ósmego roku życia, towarzysząc mu niczym cień podążający za ciałem.
Kiedy mistrz opuszczał Tybet, żeby udać się do kraju rakszów,
ofiarowawszy mandalę ze złota i turkusów zwróciłam się do niego z błaganiem:

"Wielki Mistrzu! Odchodzisz, by ujarzmić rakszów, lecz ja pozostaję
opuszczona tutaj, w Tybecie. Służyłam ci przez długi czas - teraz jestem
starą kobietą i wkrótce stanę w obliczu śmierci. Dlatego proszę,
udziel mi instrukcji, która zawiera w sobie wszystkie nauki,
a ponadto jest zwięzła i łatwa w zastosowaniu".

Mistrz odparł: "Ty, która posiadasz tak wiele oddania,
zaufania i prawości, posłuchaj moich słów.

Chociaż istnieje wiele głębokich i kluczowych wskazówek dotyczących ciała,
bądĄ swobodna i zrelaksowana nie czując żadnego skrępowania.
Wszystko w prosty sposób zawarte jest w tej nauce.

Chociaż istnieje wiele kluczowych wskazówek dotyczących mowy, takich jak wyjaśnienia o kontrolowaniu oddechu i recytacji mantry, przestań mówić i pozostań niczym niema. Wszystko w prosty sposób jest zawarte w tej nauce.
Chociaż istnieje wiele kluczowych wskazówek dotyczących pracy z umysłem, takich jak instrukcje o koncentracji, rozluĄnianiu się, projektowaniu wyobrażeń i rozpuszczaniu ich, wszystko zawarte jest w zwyczajnym spoczywaniu w naturalnym stanie umysłu, otwartym i swobodnym,
wolnym od stwarzania czegokolwiek.

Umysł nie pozostanie jednak w tym stanie. Jeśli zastanawiasz się,
czy umysł jest niczym, wiedz, że jest jak mgła w promieniach słońca,
lśniący i migotliwy. Jeśli zastanawiasz się, czy umysł jest czymś rzeczywistym, wiedz, że nie ma koloru ani kształtu, dzięki którym można by go zidentyfikować.
 Jest zupełnie pusty i całkowicie świadomy - oto jego prawdziwa natura.

Rozpoznanie tego w taki sposób i osiągnięcie całkowitej pewności
co do tego stanu jest poglądem. Pozostawanie bez rozproszenia w stanie spokoju wolnym od fałszu i przywiązania jest medytacją. Wychodzenie naprzeciw wszystkim doświadczeniom sześciu zmysłów z poziomu tego osiągnięcia
 - bycie wolnym od lgnięcia i niechęci, obaw i oczekiwań - jest działaniem.