Najczystsza esencja ustnych instrukcjiTłumaczenie: Jarek Wierny
Składam hołd Mistrzowi.
Ja, Pani Tsogjal z Kharczen, służyłam nirmanakai
Orgyen Padmakarze
od ósmego roku życia, towarzysząc mu niczym cień
podążający za ciałem.
Kiedy mistrz opuszczał Tybet, żeby udać się do
kraju rakszów,
ofiarowawszy mandalę ze złota i turkusów zwróciłam
się do niego z błaganiem:
"Wielki Mistrzu! Odchodzisz, by ujarzmić rakszów,
lecz ja pozostaję
opuszczona tutaj, w Tybecie. Służyłam ci przez
długi czas - teraz jestem
starą kobietą i wkrótce stanę w obliczu śmierci.
Dlatego proszę,
udziel mi instrukcji, która zawiera w sobie wszystkie
nauki,
a ponadto jest zwięzła i łatwa w zastosowaniu".
Mistrz odparł: "Ty, która posiadasz tak wiele oddania,
zaufania i prawości, posłuchaj moich słów.
Chociaż istnieje wiele głębokich i kluczowych wskazówek
dotyczących ciała,
bądĄ swobodna i zrelaksowana nie czując żadnego
skrępowania.
Wszystko w prosty sposób zawarte jest w tej nauce.
Chociaż istnieje wiele kluczowych wskazówek dotyczących
mowy, takich jak wyjaśnienia o kontrolowaniu oddechu i recytacji mantry, przestań
mówić i pozostań niczym niema. Wszystko w prosty sposób jest zawarte w tej
nauce.
Chociaż istnieje wiele kluczowych wskazówek dotyczących
pracy z umysłem, takich jak instrukcje o koncentracji, rozluĄnianiu się, projektowaniu
wyobrażeń i rozpuszczaniu ich, wszystko zawarte jest w zwyczajnym spoczywaniu
w naturalnym stanie umysłu, otwartym i swobodnym,
wolnym od stwarzania czegokolwiek.
Umysł nie pozostanie jednak w tym stanie. Jeśli
zastanawiasz się,
czy umysł jest niczym, wiedz, że jest jak mgła
w promieniach słońca,
lśniący i migotliwy. Jeśli zastanawiasz się, czy
umysł jest czymś rzeczywistym, wiedz, że nie ma koloru ani kształtu, dzięki
którym można by go zidentyfikować.
Jest zupełnie
pusty i całkowicie świadomy - oto jego prawdziwa natura.
Rozpoznanie tego w taki sposób i osiągnięcie całkowitej
pewności
co do tego stanu jest poglądem. Pozostawanie bez
rozproszenia w stanie spokoju wolnym od fałszu i przywiązania jest medytacją.
Wychodzenie naprzeciw wszystkim doświadczeniom sześciu zmysłów z poziomu tego
osiągnięcia
- bycie
wolnym od lgnięcia i niechęci, obaw i oczekiwań - jest działaniem.