Strajk głodowy mnichów KarmapyTłumaczenie: Wojtek Tracewski
O aktualnej sytuacji w klasztorze w Rumteku
Na początku sierpnia 1995 roku mnisi Karmapy udzielili następującego oświadczenia prasowego:
Po tym jak 2 sierpnia 1993 roku w nielegalny sposób zostaliśmy usunięci z klasztoru Rumtek i przez ponad dwa lata musieliśmy
znosić trudności i cierpienia, poinformowaliśmy odpowiednie organa rządu Sikkimu o naszym zamiarze powrotu, w pokojowy sposób,
8 sierpnia. Wczoraj dwustu z nas wyruszyło w tradycyjnych szatach i z kadzidłami w rękach do klasztoru, by wziąć udział w
rozpoczynających się w tym tygodniu szczególnych corocznych rytuałach.
Kiedy dotarliśmy do głównej bramy zostaliśmy poinformowani przez policję i magistrat Wschodniego Okręgu o tym, że nasza wolność
i życie mogą być zagrożone, jeśli wejdziemy do środka. Zobaczyliśmy wielki tłum ludzi, który zebrał się pod przewodnictwem
Goszir Gyałtsaba Rinpocze. Zdecydował się on wraz z Situ Rinpocze (którego od sierpnia 1994 roku obowiązuje zakaz wjazdu do
Indii z powodu "antyindyjskich działań") osadzić pewnego chińskiego chłopca na tronie XVII Karmapy. Poinformowaliśmy policję
i urzędników, że chcielibyśmy wejść na teren klasztoru wyłącznie z zamiarem wzięcia udziału w szczególnych corocznych pudżach
i rytuałach. Najpierw pozwolono nam podejść kawałek dalej do góry, jednak w odległości pięciuset metrów przed wejściem do
samego klasztoru zostaliśmy znowu zatrzymani przez policję. ` Urzędnicy magistratu zaczęli wówczas z naciskiem nakłaniać nas
do zrezygnowania z dalszego marszu, widząc że w strategicznie pozycje zaczynały być zajęte przez nielegalnych okupantów Rumteku.
Na własne oczy widzieliśmy, że ludzie ci w tym również małe dzieci - trzymali w rękach kije, kamienie, etc. i obrzucali nas
wyzwiskami. Wyglądało na to, że byli zdecydowani zaatakować nas fizycznie, by za wszelką cenę przeszkodzić w naszym pokojowym
marszu do klasztoru. Coraz silniejszy ulewny deszcz pogarszał tylko sytuację, wkrótce nie pozostało nam nic innego jak dostosować
się do poleceń policji i wycofać poza główną bramę. Tam poinformowaliśmy władze policyjne i magistrat okręgu, że będziemy
starać się wprowadzić w życie nasze prawo do pokojowego wejścia do klasztoru. Poinformowaliśmy ich również o zamiarze rozpoczęcia
masowego głodowego strajku w prowizorycznym obozie przed główną bramą.
Byliśmy głęboko zszokowani tym, że wysoko inkarnowany Rinpocze (Gyaltsab Rinpocze) jednocześnie uczeń Jego Świątobliwości
Karmapy, namawiał swoich mnichów i świeckich zwolenników, by przygotowali się do zaatakowania zaprzyjaźnionych mnichów, którzy
przed dwoma laty wbrew prawu zostali wypędzeni z klasztoru. Równie mocno poruszył nas fakt, ze Gyaltsab Rinpocze, mimo naszej
pisemnej propozycji negocjacji, nie poczynił najmniejszych przygotowań, by z nami rozmawiać. Nie podjął też żadnej próby
wpłynięcia na swych mnichów, by zachowywali się w tym świętym miejscu jak mnisi i cywilizowani ludzie. Wydawało się, że zagrożone
jest nie tylko nasze życie, lecz także życie niektórych policjantów, pełniących tam służbę. Z tego powodu również stróże prawa
z obawą patrzyli na przygotowania i demonstrowanie siły przez mnichów i ludzi świeckich okupujących w tym czasie nielegalnie
klasztor.
Czujemy, że nasze prawa zostały drastycznie naruszone, a adresaci naszych próśb o sprawiedliwość pozostają na nie głusi. Dlatego
postanowiliśmy zabiegać o wolność religijną, wraz ze swobodą mieszkania w naszym klasztorze i praktykowania. Widzimy, iż w
tym dążeniu napotykamy na silny sprzeciw ze strony okupujących klasztor. Apelujemy do mieszkańców i lojalnych zwolenników
tradycji Karma Kagyu w Sikkimie, Indiach i na całym świecie o uznanie naszego trudnego położenia i wsparcie nas w jakikolwiek
sposób uznaliby za stosowne.
Tło sytuacji
Klasztor w Rumteku, w Sikkimie, został założony w 1965 roku przez Jego Świątobliwość XVI Karmapę jako główna siedziba poza
granicami Chin. Jego Świątobliwość zmarł w 1981 roku - odpowiedzialność za odnalezienie i potwierdzenie XVII Karmapy spoczęła
w rękach czterech Rinpocze: Szamara, Situ, Kongtrula i Gyaltsaba. W kwietniu 1992 roku Dziamgon Kongtrul Rinpocze zginął w
wypadku samochodowym.
W czerwcu 1992 roku Situ Rinpocze i Gyaltsab Rinpocze współpracując z komunistycznym rządem Chin ogłosili, iż odnaleźli siedemnastą
inkarnację J. Ś. Karmapy na podstawie listu przedstawionego przez Situ Rinpocze. Szamar Rinpocze wątpił jednak w autentyczność
tego dokumentu. Ponieważ wszystkie próby zbadania listu spotkały się z odmową Situpy, oraz dlatego że coraz wyraźniej widoczne
stawały się polityczne aspekty osadzenia tego kandydata na tronie, mieszkający w Rumteku mnisi Karmapy ogłosili swoją neutralność.
Postanowili kierować się zaleceniami Karmapa Charitable Trust i jego generalnego sekretarza - Topgi Rinpocze - dopóki Rinpocze
nie zajmą przejrzystego, wspólnego stanowiska. Karmapa Charitable Trust jest prawnym reprezentantem
Karmapy odpowiedzialnym za jego własność, w tym także za klasztor Rumtek. Mnisi Rumteku stali się wkrótce obiektem narastającej
agresji i prześladowań ze strony zwolenników chińskiego Karmapy. Po uprzednich bezskutecznych próbach w 1992 roku, 2 sierpnia
1993 roku klasztor Rumtek został bezprawnie przejęty siłą przez popleczników Situ Rinpocze i Gyaltsaba Rinpocze. Mieszkający
w nim mnisi zostali przez uzbrojonych napastników zmuszeni do ucieczki. Będąc cały czas obiektem przemocy i nacisku ze strony
zwolenników Situpy, przenieśli się do małego domu Szamara Rinpocze.
W marcu 1994 roku Szamar Rinpocze przedstawił w Karmapa International Buddhist Institute w New Delhi siedemnastą inkarnację
Jego Świątobliwości Karmapy, Thaje Dordże. Mnisi Karmapy wzięli udział w tej ceremonii. Po uroczystości Instytut został zaatakowani
przez zwolenników Rinpocze Situ i Gyaltsaba. 2 sierpnia 1994 roku Situ Rinpocze oficjalnie zakazano wstępu do Indii z powodu
antyindyjskich działań.
W kwietniu 1995 roku, po zmianie rządu w Sikkimie, sekretarz generalny Topga Yulgyal Rinpocze powrócił do Sikkimu, by znowu
objąć swą prawowitą funkcję. W czasie dyktatury poprzedniego premiera Bhandariego popierającego Rinpocze Situ i Gyaltsaba,
Topga Yulgyalowi Rinpocze zabroniono wjazdu do Sikkimu. Z doniesienia lamy
Tsultrima Namgyala, klasztor Rumtek,
Sierpień 1995.
Rozwój wydarzeń związanych ze strajkiem głodowym w Rumteku (stan na dzień 15.09.1995)
Strajk głodowy zaczął się 11-go sierpnia - rozpoczęło go dwudziestu pięciu mnichów i trzy mniszki. Następnego dnia dołączyło
do strajku kolejnych dwudziestu pięciu mnichów. Do 15 sierpnia ich liczba wzrosła do stu pięćdziesięciu. W czasie gdy mnisi
Karmapy prowadzili strajk przed klasztorem, setki mieszkańców Sikkimu przybyło, by wyrazić swoją sympatię. Było też kilku
ludzi z Zachodu, którzy kręcili film wideo. Okupanci Rumteku grozili, że raczej spalą klasztor, niż wpuszczą doń z powrotem
mnichów. Policja z wielu powodów jeszcze nie wkroczyła; z jednej strony nikt nie chce zaryzykować, ponieważ przechowywane
w klasztorze relikwie linii Kagyu, wraz z Czarną Koroną Karmapy mogłyby ulec zniszczeniu, z drugiej zaś istnieje wyraźne niebezpieczeństwo,
że kiedy policja zaatakuje klasztor mogą być ofiary śmiertelne-już w czasie ataku na K.I.B.I. w marcu 1994 roku mogło się
to wydarzyć. Nowy rząd Sikkimu jest jeszcze zbyt słaby by mógł sobie pozwolić na coś takiego, w dodatku w sytuacji, gdy zwolennicy
chińskiego Karmapy ciągle jeszcze są bardzo wpływowi. Ludzie Situ Rinpocze i Gyaltsaba Rinpocze, jak można było tego oczekiwać,
prowadzą na całym świecie intensywną propagandę i przedstawiają mnichów Karmapy, zgodnie z tradycyjną chińsko-komunistyczną
manierą, jako "grupę działającą przeciwko Karmapie" (cytat z jednego z doniesień w Internecie), zamierzającą zrabować z Rumteku
cenne relikwie. Taką działalnością w Internecie szczególnie wyróżniają się lama Tenpe Gyaltsen, amerykański ośrodek Karma
Triyana Dharmachakra w Woodstock (USA) oraz grupa na Maui (Hawaje).
Zgodnie z doniesieniem Karma Sonam Puntsoka z 15 sierpnia 1995 roku indyjskie tajne służby mają teraz zbadać meldunki mówiące,
iż Situ Rinpocze i Gyaltsab Rinpocze otrzymywali pieniądze od sekty japońskiego guru Shoko Asahary oskarżonej o gazowy zamach
w tokijskim metrze na początku 1995 roku.