Wywiad z Topgą Yulgyalem RinpoczeTłumaczenie: Marcin Barański
Kagyu Life
Czy Rinpocze mógłby powiedzieć co jest główną zasadą buddyzmu, a w szczególności Wadżrajany?
Topga Rinpocze
Podstawą buddyzmu jest rozpoznanie przyczyny cierpienia, położenie kresu temu cierpieniu i zatrzymanie go także u innych.
Wadżrajana jest metodą. Cel jest w swej istocie ten sam [co w Mahajanie], inna jest droga. Sposób podejścia jest bardziej
bezpośredni. Mówi się, że ścieżka Wadżrajany jest szybsza od innych . Nie znaczy to, że nie trzeba przejść przez Mahajanę
by praktykować Wadżrajanę. Są one ze sobą bardzo mocno powiązane. Wadżrajana kładzie większy nacisk na inicjacje, rytuały
i medytacje, które koncentrują się nie tylko na samym umyśle, lecz angażują również praktyki fizyczne, jak np. jogi. Kiedy
tylko uzyskacie właściwą znajomość Mahajany, możecie zapytać wykwalifikowanego nauczyciela jak zbliżyć się do Wadżrajany.
To nie jest coś, co można wyjaśnić w minutę.
Kagyu Life
Czym jest tradycja Karma Kagyu?
Topga Rinpocze
Tradycja Karma Kagyu zaczęła się od I Karmapy. W istocie została nazwana od jego imienia i nie różni się bardzo od innych
buddyjskich szkół. Główną praktyką w tej tradycji jest Mahamudra. Jednym z tekstów opisujących podstawy Mahamudry i nyndro
jest "Pochodnia pewności" Dziamgona Kongtrula Lodro Thaje. Inny główny tekst to "Klejnotowa ozdoba wyzwolenia" Gampopy. Jest
też krótki tekst Gampopy nazywany Czterema Dharmami Gampopy, który zawiera wszystko:
1. Jak kierować umysł ku Dharmie
2. Jak obrać Dharmę za ścieżkę
3. Jak usunąć iluzje
4. Jak przekształcić iluzje w mądrość.
Niezależnie od tego, jak wiele buddyjskich książek byście przeczytali, wszystkie one dotyczą tych czterech punktów. Po co
więc medytować? Ponieważ bez medytacji nie można polegać na swoim umyśle, nie można zobaczyć przyczyny cierpienia. Rozumiejąc
to rozwijacie współczucie i bodhiczittę, ale musicie praktykować. Najpierw musicie wiedzieć, że wszystkie istoty cierpią i
naprawdę potrzebują pomocy. Tak jakby wszystkie stały na skraju wysokiego urwiska, nad mrocznym morzem poniżej. Każdej grozi
niebezpieczeństwo upadku. Jeśli będziecie wiedzieć, że wszystkie istoty potrzebują pomocy, to będziecie mieli dla nich współczucie,
nie ma innej możliwości.
Kagyu Life
Jaka jest główna szkoła filozoficzna w tradycji Karma Kagyu?
Topga Rinpocze
Jest nią madjamaka. W ramach tej szkoły Karmapowie III, V i VII kładli nacisk na pogląd szentong. VIII Karmapa podkreślał
nauki szkoły prasanghika-madjamaka, ale także i szentong, obejmując w ten sposób obie szkoły. XVI Karmapa podkreślał pogląd
szentong.
Kagyu Life
Jakie metody praktyki są stosowane w szkole Karma Kagyu?
Topga Rinpocze
To zależy od ucznia i nauczyciela. Jeśli nauczyciel wie, jaki jest jego uczeń i jak pracuje jego umysł, może go bezpośrednio
prowadzić odpowiednio do jego zdolności. Może to robić albo wywołując bezpośrednio zrozumienie poglądu Mahamudry lub dłuższą
drogą, na przykład poprzez sześć jog Naropy. Obie drogi są w pełni wartościowe i należą do tradycjia Kagyu, ale zależy to
przede wszystkim od nauczyciela; jest to bardzo osobista sprawa.
Kagyu Life
Jaki rodzaj iluzji powinien zostać usunięty?
Topga Rinpocze
Wszystkie rodzaje iluzji. Na początku dobrze jest wiedzieć czym jest iluzja. Każdego rodzaju wyobrażenie, każdego rodzaju
destrukcyjna myśl jest niedobra dla medytacji. Poprzez medytację te iluzje ustają automatycznie. Nie musicie robić żadnych
szczególnych medytacji, by przeciąć iluzje i myśli. Medytacja sama w sobie oznacza ich przecinanie. Nie ma więc różnicy pomiędzy
przecinaniem iluzji i medytacją. Dzieje się to jednocześnie.
Kagyu Life
Jak powinno się włączać Dharmę w codzienne życie?
Topga Rinpocze
Większość z nas ma rodziny, przyjaciół i zobowiązania. Nie sądzę, żeby można było tego uniknąć. Nie możemy po prostu zostawić
rodziny i przyjaciół , udać się gdzieś i oznajmić: "Teraz stanę się Buddą". To prawdopodobnie nie będzie działało. Ale można
medytować mając rodzinę i przyjaciół wokół siebie. Mówimy, że wszystkie czujące istoty są naszymi rodzicami. Może nie uważacie
wszystkich za swoich rodziców, ale przynajmniej możecie zaakceptować w ten sposób swoją rodzinę. Tak więc z pomiędzy niezliczonych
istot możecie przynajmniej wziąć pięć czy dziesięć osób z waszego otoczenia i starać się im pomóc. To jest praktyką. Uczcie
ich jak medytować, pokazujcie im właściwą drogę, jeśli to możliwe. To jest bardzo dobre i macie w ten sposób bezpośredni kontakt
z ludźmi. Teoretycznie możemy mówić: "Dzisiaj robię taką to a taką praktykę, jutro zamierzam wprowadzić wszystkie istoty w
pola mocy buddów, a pojutrze wszystkie one będą buddami i bodhisattwami". To jednak nie ma wielkiego sensu. Ale pracując z
rodziną i przyjaciółmi rzeczywiście robicie coś dla ludzi - fizycznie, emocjonalnie i duchowo. To jest bardzo dobre.
Kagyu Life
Czasami mamy problemy ze swoimi rodzinami, które nie akceptują nas jako buddystów. Co Rinpocze mógłby na to poradzić?
Topga Rinpocze
Może nie akceptują was, gdyż wydajecie się im jakimiś fanatykami. Może są konserwatywni, mają odmienne poglądy lub są materialistami.
To dobrze, mogą mieć własny punkt widzenia, ale powinniście starać się im pokazać, że nie podążacie po prostu za jakąś wiarą,
lecz że wiecie co robicie. Pokazujcie to w przyjemny sposób, nie walczcie, nie wyrażajcie braku akceptacji i nie bądźcie agresywni.
Kagyu Life
Niektórzy ludzie gdy zostają buddystami, pragną porzucić wszystko by medytować. Ale w życiu mamy wiele możliwości więc niektórzy
nie są pewni czy mają robić karierę czy jej unikać. Co Rinpocze o tym sądzi?
Topga Rinpocze
Nie powinniście porzucać ani pracy ani medytacji, możecie robić obie te rzeczy razem. Traktujcie pracę i medytację na równi
w różnym czasie. Rano możecie się mocniej skoncentrować na pracy, a wieczorem na medytacji. Myślę, że to będzie dobrze funkcjonować.
Cokolwiek robicie, ma to w pewien sposób związek z waszą medytacją, i z tego powodu nie będziecie robić niewłaściwych rzeczy,
jak wielu innych ludzi. To jest bardzo dobre. Jeśli myślicie: "Chcę porzucić cały świat i pójść medytować", wtedy ten dzień
nigdy nie nadejdzie. Zamknijcie ten rozdział. Róbcie wszystko co można tu i teraz. Oczywiście to zależy od waszej osobowości.
Jeśli sami wiecie co robicie, to dlaczego mielibyście przestawać? Po prostu róbcie to dalej. Ale jeśli nie wiecie co robicie,
przerwijcie to.
Kagyu Life
Czy można rozwijać czyste widzenie w codziennym życiu? Jak to robić?
Topga Rinpocze
Tak, to jest możliwe. Najpierw musicie mieć właściwy pogląd. Pogląd Mahamudry jest czymś takim jak madjamaka. Poprzez medytację
będzie się on rozwijał. Pogląd ten można zrozumieć intelektualnie, lecz ponieważ go nie doświadczyliście, jest czymś co trzeba
rozwijać. Aby go
doświadczyć, trzeba przejść przez praktykę i wtedy go urzeczywistnicie. Ostatecznie osiąga się najwyższy poziom. Nie można
jednak wskazać gdzie jest ten najwyższy poziom, ponieważ nie ma żadnej formy która by go sygnalizowała. Ale kiedy już osiągniecie
ten poziom poprzez swoją własną medytację, będziecie w pewien sposób zdumieni. Będziecie się dziwili: "Dlaczego nigdy wcześniej
tego nie widziałem? To jest przecież we mnie. Nie dostałem tego z Rosji, Chin czy Indii, ale to jest we mnie. Jak to się stało?".
Kagyu Life
Jak można pracować z przywiązaniem do dobrobytu, sztywnych zasad, dumy i duchowej aktwyności ?
Topga Rinpocze
Jeśli rozwiniecie duchową siłę, niewłaściwe cechy zanikają. Czym jest rozwój duchowy? Jest to trening umysłu powodujący, że
ego rozpuszcza się samo z siebie. Jeśli będziecie rozwijali umysł, niechciane właściwości znikną naturalnie.