Z powrotem do Rumteku
Kagyu Life
W zeszłym roku odbyły się w Sikkimie nowe wybory. Czy ich wynik miał wpływ na sytuację w Rumteku?
Jesze
Kiedy Rumtek został przejęty przez zwolenników fałszywego Karmapy w Tybecie, partia pana Bhandhari (szef sikkimskiego rządu,
który właśnie przegrał wybory) była całkowicie pewna, że musiało się tak stać. Ludzie ci nie troszczyli się o konsekwencje.
Wtedy, w tej sytuacji nie mogliśmy zupełnie nic zmienić. W czasie wyborów w zeszłym roku wygrał jednak polityk SDF (Sikkim
Democratic Front). Zanim zwyciężył w wyborach - kiedy pan Bhandhari sprawował swój urząd - kilkakrotnie wypowiedział się już
publicznie na temat nadużycia politycznej władzy przez pana Bhandari. Poinformowaliśmy go ostatnio krótko o sytuacji w Rumteku
i sądzę, że współpracując z nowym rządem będziemy mogli uporządkować wszystkie sprawy, które w przeszłości tak niekorzystnie
się potoczyły. Teraz możemy z pomocą prawnych środków odzyskać Rumtek i umocnić dawny system.
Kagyu Life
Oczekiwano, że mnisi z Rumteku mieszkający obecnie w New Delhi, będą mogli na tybetański Nowy Rok powrócić do Rumteku. Nie
było to jednak możliwe. Kiedy oczekuje się ich powrotu?
Jesze
Istniała na to nadzieja przed wyborami. Potem jednak przeciągnęły się one aż do listopada 1994 roku, następnie bardzo długo
trwało liczenie głosów - wiele czasu minęło, zanim wszyscy dowiedzieli się kto wygrał. Postanowiliśmy, że nie będziemy działali
tak jak Bhandari, lecz że we wszystkim będziemy postępować zgodnie z prawem. W tych ramach uczynimy dla mnichów wszystko co
możliwe i myślimy, że może w końcu kwietnia będą mogli wrócić.
Kagyu Life
Kiedy Karmapa będzie mógł sam odwiedzić Rumtek?
Jesze
Trochę to potrwa, gdyż gdy tylko powrócą mnisi, całe miejsce musi najpierw zostać znowu oczyszczone. Trzeba sprzątnąć i zreorganizować
cały system. Ponieważ tak długo główna siedziba Karmapy była w obcych rękach, nic nie funkcjonuje już w niej właściwie. Ludzie
ci zrobili tam wiele negatywnych rzeczy... Musimy tam wszystko oczyścić, by uczynić Rumtek miejscem odpowiednim dla Karmapy.
Kagyu Life
Co się stało z relikwiami Kagyu, na przykład z Czarną Koroną? Czy nadal pilnuje ich jeszcze sikkimska policja?
Jesze
Tak, rzeczy te nadal znajdują się pod ochroną sikkimskich żołnierzy. Istnieją jednak wątpliwości, czy naprawdę wszystko znajduje
się jeszcze w klasztorze. Nie wiadomo tego dokładnie, gdyż dopóki straże ciągle tam są, również nasi ludzie nie mają dostępu
do owych pomieszczeń. Policja mogła potajemnie zrobić wszystko, a my nie mieliśmy nikogo w pobliżu, kto mógłby kontrolować
to, co się dzieje. Mamy nadzieję, że wszystko ciągle tam jeszcze jest i znajduje się pod ochroną.
Kagyu Life
Co się dzieje z mieszkającymi tam ludźmi? Słyszeliśmy od Tybetańczyków przybywających z Rumteku, że ma się tam poważne trudności,
gdy wyjdzie na jaw, że ufa się Karmapie Thaje Dordże.
Jesze
Wiele rodzin w Rumteku jest po naszej stronie. W rzeczywistości połowa z nich popiera nas, a druga połowa drugą stronę. Nie
wszyscy z tamtejszych ludzi biorą udział w stosowaniu przemocy, lecz tylko niektórzy z nich. Reszta jest niewinna i może zostać
przeciągnięta na każdą stronę: jeśli my tam będziemy, będą popierali nas, jeśli będzie to druga strona, będą popierali ją.
Są tak niewinni, że jest im to obojętne.
Kagyu Life
Czy oficjalnie odpowiedzialny za własność Karmapy "Karmapa Charitable Trust" spotkał się już i podjął jakieś decyzje związane
z Karmapą Thaje Dordże?
Jesze
"Karmapa Charitable Trust" spotkał się pod koniec stycznia 1995 roku. Sytuacja wygląda tak, iż Karmapa Thaje Dordże został
odnaleziony i potwierdzony przez Szamara Rinpocze. Szamar Rinpocze jest po Karmapie najwyższym zwierzchnikiem szkoły Kagyu.
Członkowie trustu w pełni ufają temu, że Szamar Rinpocze nie uczyniłby żadnego kroku przeciwko linii lub całej religii jako
takiej. Dokładnie takie samo zaufanie mają do tego, iż Szamar Rinpocze dziala w zgodzie z listem-przepowiednią i innymi religijnymi
kryteriami. O te rzeczy troszczy się więc Szamar Rinpocze, my natomiast zajmujemy się reorganizacją klasztoru w Rumteku -
staramy się go odzyskać i umożliwić życie zamieszkującym go dawniej mnichom. Na tym administracyjnym poziomie Trust stara
się uczynić jak najwięcej. "Karmapa Charitable Trust" jest w pełni zadowolony z działań Szamara Rinpocze i popiera go na każdm
kroku. Jego członkowie nie chcą wydawać jednak mających prawną moc opinii, gdyż nie zamierzają mieszać się do spraw religijnych;
troszczą się o administrację i problemy techniczne.
Kagyu Life
Jak posuwają się studia Karmapy? Czy jego nauczycielem jest Topga Rinpocze?
Jesze
Tak, Karmapa studiuje u Topgi Rinpocze tybetańską gramatykę. Inne teksty poznaje z pomocą Khenpo Cziódraka Rinpocze. Myślę,
że w gramatyce jest już bardzo zaawansowany i że niedługo ją ukończy. Z khenpo studiuje obecnie "Praktyki Bodhisattwy" opatrzone
komentarzami khenpo - tekst ten wkrótce zostanie opublikowany.
Kagyu Life
Wielu ludzi na Zachodzie ma nadzieję, iż Karmapa uczy się angielskiego. Kto będzie dawał mu dalsze lekcje tego języka?
Jesze
My również chcemy by poznał angielski - jest to dla niego bardzo ważne. Wielokrotnie już trochę się go uczył, problem polegał
jednak na tym, iż nie mógł pozostać w jednym miejscu. W zimie przebywa w New Delhi, w lecie musi wyjeżdżać gdzie indziej,
gdyż tutaj jest zbyt gorąco. Dotychczas niemożliwe było znalezienie kogoś, kto mógłby wszędzie z nim podróżować i jednocześnie
byłby wystarczająco kompetentny. Szamar Rinpocze powiedzial, że szuka dla Karmapy nauczyciela angielskiego, ale niekoniecznie
buddysty. Będąc buddystą zajmuje się automatycznie pozycję ucznia wobec Karmapy i posiada się przed nim wielki respekt. Nie-buddyście
łatwiej przyjdzie uczenie Karmapy tak, jak powinno się to odbywać.
Kagyu Life
Czy Karmapa będzie przebywał w 1995 i 1996 roku w "K.I.B.1." w New Delhi?
Jesze
Nie jest to jeszcze pewne. Jeśli odzyskamy Rumtek, mógłby zamieszkać tam. Naturalnie od czasu do czasu odwiedzałby instytut,
gdyż stał się on jednym z najważniejszych dla niego miejsc.
Kagyu Life
Mówi się iż Gyaltsab Rinpocze ożeni) się, by móc zostać w Sikkimie. Czy coś na ten temat wiadomo?
Jesze
Przede wszystkim jest to pogłoska, którą opowiadają sobie ludzie. Nie jest pewne, czy chodzi tu o Gyaltsaba Rinpocze. Pogłoska
mówi, że jakiś Rinpocze urzędowo się ożenił. Urząd został poproszony, by nie ogłaszać tego publicznie; normalnie ogłoszenie
o zawarciu małżeństwa wywiesza się na około trzy miesiące. Ponieważ Rinpocze zapłacił znaczną sumę pieniędzy, zastosowano
się do jego prośby i zatrzymano całą sprawę w tajemnicy. Mówiono, że może chodzić o Gyaltsaba Rinpocze, ponieważ ma on w związku
z budową swojego klasztoru Ralang problemy z własnością ziemi i innymi podobnymi sprawami; małżeństwo z Sikkimką bardzo by
mu pomogło. Ludzie mówią, że mogło chodzić o niego. Musiałby z jakiegoś konkretnego powodu ożenić się z obywatelką Sikkimu
i z innego powodu trzymać to w tajemnicy.
Kagyu Life
Karmapa na razie nie rozmawia wiele z ludźmi z Zachodu, którzy go odwiedzają. Jaka moźe być tego przyczyna?
Jesze
Istnieją również inne rzeczy, na które wielu ludzi nie zwróciło jeszcze uwagi: poprzedni Karmapa miał oczy różnej wielkości,
jedno z nich bylo trochę większe. Również Jego Świątobliwość Thaje Dordże ma oczy różnej wielkości.
Kagyu Life
Kiedy przyjedzie do Europy?
Jesze
Zwykle mówi ludziom, że ma nadzieję, iż nastąpi to wkrótce. Chciałby najpierw wiele się nauczyć i dużo studiować, by przyjechać
na Zachód i tam nauczać. Za dwa lub trzy lata może być już w stanie podróżować i przekazywać ludziom nauki.