Dzierżawcy linii Karma Kagyu - Szkic historyczny. Część druga.
Ratnabhadra (tyb. Rinczen Zangpo; XV wiek)
Streszczenie fragmentu "Łańcucha z kryształu księżycowej wody"
VIII Situpy, Czöki Dziungne i Belo Tsełang Küncziab.
Ratnabhandra pochodził z prowincji Soksam. Już jako młody chłopiec
przyjął ślubowania mnicha, otrzymał nauki i wskazówki od wielu mistrzów i został
jednym z najbardziej znanych uczonych i mistrzów medytacji XV wieku.
V Karmapa, Deszin Szegpa, udzielił mu kluczowych instrukcji,
dotyczących ostatecznego znaczenia nauk Kagyu, dzięki którym Ratnabhadra osiągnął
pełną realizację ostatecznej natury rzeczywistości. Został kolejnym dzierżawcą
linii i nauczycielem VI Karmapy, Tongła Dönden.
VI Karmapa Tongła Dönden (1416 - 1453)
Streszczenie fragmentu "Łańcucha z kryształu księżycowej
wody" VIII Situpy, Czöki Dziungne i Belo Tsełang Küncziab.
Tongła Dönden urodził się w Ngomto Szakjam, w pobliżu Karma
Gön we wschodnim Tybecie. W czasie jego narodzin pojawiło się wiele pomyślnych
znaków. Kiedy miał dopiero miesiąc, matka zabrała go ze sobą idąc żebrać. Wówczas
to, po drodze spotkali Ngompa Czadrala, jednego z uczniów poprzedniego Karmapy.
Niemowlę bardzo się ożywiło i uśmiechnęło się do Ngompa Czadrala, który zapytał
je, kim jest. Chłopiec usiadł i odpowiedział: "Jestem Karmapą". Ngompa Czadral
zaopiekował się dzieckiem w czasie kolejnych siedmiu miesięcy. Potem zabrał
je ze sobą do Karma Gön, jednego z trzech głównych klasztorów Karmapy w Tybecie.
Tam udzielił mu wielu nauk, mimo że Karmapa był jeszcze tak mały. Kiedy Karmapa
miał trzy lata, spotkał Ratnabhadrę i otrzymał od niego pełen przekaz Kagyu.
Już w wieku sześciu lat ułożył wiele rytuałów Wadżrajany. W tym czasie z wizytą
do Karma Gön przybył III Szamarpa, Czopel Jesze - intronizował on Karmapę i
udzielił mu nauk o praktykach Kagyu.
Tongła Dönden przyjął ślubowania w wieku dziesięciu lat od
Khenczen Sönam Zangpo, w klasztorze Wokar Taszi Tang. Cale życie spędził podróżując
po Tybecie i nauczając Dharmy. Prócz tego zbudował i odnowił wiele klasztorów.
Pengar Dziampal Zangpo i I Gyaltsab Paldzior Döndrub należeli
do grona jego najważniejszych uczniów. Obaj stali się dzierżawcami jego linii
i głównymi nauczycielami VII Karmapy, Czödrak Gyamtso.
Pengar Dziampal Zangpo (XV - XVI wiek)
Streszczenie fragmentu "Łańcucha z kryształu księżycowej
wody" VIII Situpy, Czöki Dziungne i Belo Tsełang Kuncziab.
Dziampal Zangpo pochodził z Damszang we wschodnim Tybecie.
Już jako małe dziecko interesował się buddyjską ścieżką i przez wiele lat medytował
na Tarę, aż urzeczywistnił tę praktykę i spotkał tego jidama twarzą w twarz.
W wieku dwudziestu lat otrzymał ślubowania od Tsalmig Zamten Zangpo.
Studiował zarówno Sutrajanę, jak też Wadżrajanę ze znanym uczonym
Rongtonem, natomiast VI Karmapa przekazał mu przez cztery lata "Sześć jog Naropy".
Dziampal Zangpo osiągnął pełne urzeczywistnienie ostatecznego znaczenia nauk
Kagyu. Był mistrzem o wspaniałych właściwościach i został nauczycielem VII Karmapy,
Czödrak Gyamtso.
Goszir Paldzior Dondrub.I Gyaltsab Rinpocze (1427 - 1491)
Streszczenie fragmentu "Łańcucha z kryształu księżycowej
wody" VIII Situpy, Czöki Dziungne i Belo Tsełang Küncziab.
Paldzior Döndrub urodził się w Nyemo Jakteng w centralnym Tybecie.
W wieku pięciu lat znalazł się pod opieką VI Karmapy, Tongła Dönden. Gdy miał
czternaście lat, Karmapa mianował go swoim sekretarzem. Został powierzony opiece
Szamarpy, Czöpal Jesze, Njak Pokpa Sonamowi Zangpo i Pengar Dziampalowi Zangpo
oraz otrzymał od tych mistrzów religijne wykształcenie. Paldzior Döndrub został
później nauczycielem VII Karmapy, Czödrak Gyamtso.
VII Karmapa Czodrak Gyamtso (1454 - 1506)
Streszczenie fragmentu "Łańcucha z kryształu księżycowej
wody" VIII Situpy, Czöki Dziungne i Belo Tsełang Kuncziab.
Czödrak Gyamtso pochodził z Kjilha w północnym Tybecie. Od
razu, kiedy się urodził, otarł sobie twarz i wypowiedział "Ah" sanskrycką sylabę,
symbolizującą prawdziwą naturę rzeczywistości.
Czio Paldziorowi, uczniowi VI Karmapy i zwierzchnikowi Njewo
Ngarteng, jednego z mniejszych klasztorów Karmapy w okolicy Kjilha, przyśniło
się, że jego guru odrodził się właśnie tam. Odnalazł on dziecko, które miało
wówczas dopiero 7 dni. By się upewnić, że jest ono autentyczną inkarnacją, zabrał
ze sobą trzy przedmioty należące dawniej do VI Karmapy. Chciał sprawdzić, czy
chłopiec je rozpozna. Dziecko zrobiło to bez wahania, a potem położyło dłoń
na głowie Czio Paldziora, by go pobłogosławić.
Mając tylko dwa lata Karmapa został zawieziony do Arik Thang,
miejsca, gdzie nauczał jego poprzednik i gdzie zachowano jego podobne do tronu
siedzenie z kamiennych płyt. Karmapa udzielił tam błogosławieństwa ponad dziesięciu
tysiącom ludzi, którzy zebrali się z powodu jego przybycia. Mając cztery lata
otrzymał szereg przekazów mocy od Goszir Paldziora Döndruba, a w wieku ośmiu
lat udał się do Karma Gön. Tam otrzymał nauki Karma Kagyu od Pengar Dziampal
Zangpo i Goszir Paldzior Döndruba. Ponieważ Karmapę zapraszano do wielu miejsc,
zaczął podróżować. Udzielał nauk i inicjacji tysiącom ludzi, napisał również
wiele tekstów i komentarzy. Cziödrak Gyamtso spędził cale życie przemieszczając
się z miejsca na miejsce z wielkim orszakiem uczniów. Tysiące ludzi prowadziło
życie koczowników, mieszkając w namiotach, podążając za swoim nauczycielem i
otrzymując nauki. Wszyscy musieli podporządkować się surowemu programowi studiów
i medytacji.
Przy Njiro Dong Tse Karmapa spotkał IV Szamarpę, Czöki Trakpę,
któremu przekazał nauki linii.
Dzierżawcą linii Karmapy został Denma Drubtop Taszi Paldzior.
VII Karmapa Czödrak Gyamtso zmarł, mając pięćdziesiąt dwa lata.
Denma Drubtop Taszi Paldzior (1457 - 1525)
Streszczenie fragmentu "Łańcucha z kryształu księżycowej
wody" VIII Situpy, Czöki Dziungne i Belo Tsełang Küncziab.
Taszi Paldzior urodził się we wschodnim Tybecie, w prowincji
Den. Już jako małe dziecko interesował się Dharmą. Kiedy miął pięć lat, usłyszał
imię Karmapy - powstało w nim wówczas głębokie oddanie. W rok później spotkał
Karmapę i otrzymał od niego imię Taszi Paldzior.
Mając osiem lat przyjął ślubowania od Pengar Dziampal Zangpo,
natomiast od dziewiątego do szesnastego roku życia studiował sutry pod kierunkiem
uczonego Sangdzie Pal. Myśl, że do osiągnięcia oświecenia potrzebny jest mu
niezwykły nauczyciel, doprowadziła do tego, że powrócił do Karmapy. Następnie
przez ponad siedem lat otrzymywał od niego nauki. Ponieważ rozumiał, że wyzwolenie
z samsary można osiągnąć tylko stosując nauki w praktyce, poszedł za przykładem
Milarepy.
Spędził dwadzieścia lat na odosobnieniu w górach, osiągnął
realizację i został guru VIII Karmapy, Mikjo Dordże.
VIII Karmapa Mikjo Dordże (1507 - 1554)
Streszczenie fragmentu "Łańcucha z kryształu księżycowej
wody" VIII Situpy, Czöki Dziungne i Belo Tsełang Küncziab.
Mikjo Dordże urodził się w prowincji Ngam Czu we wschodnim
Tybecie. Kiedy tylko przyszedł na świat, usiadł i powiedział: "Jestem Karmapą.
Jestem Karmapą".
Ojciec Karmapy poszedł do Situ Taszi Namgyala, przebywającego
akurat w pobliżu i opowiedział mu o swoim nowo narodzonym synu. Situpa powiedział,
że jest prawie pewien, iż chłopiec jest inkarnacją Karmapy. Poradził ojcu, by
zachował całą sprawę w tajemnicy i odpowiednio troszczył się o dziecko. Mniej
więcej w tym samym czasie pewna rodzina z Kongpo w Amdo, w centralnym Tybecie,
ogłosiła, że ich syn jest nowym Karmapą. Na prośbę wielu nauczycieli Gyaltsab
Taszi Namgyal zaopiekował się dzieckiem.
Inkarnacja Karmapy urodzona w Ngam Czu została zawieziona do
prowincji Riło Cze i Lo Rong, gdzie przebywało wielu uczniów poprzedniego Karmapy.
Byli oni przekonani, iż dziecko znajdujące się pod ich opieką było prawdziwą
inkarnacją.
Ponieważ obie grupy nie mogły się pogodzić, zaistniał problem.
Gyaltsab doprowadził do spotkania obu chłopców, aby stwierdzić, który z nich
jest prawdziwym Karmapą. W podobnej sytuacji, zgodnie z tradycją, sprawdza się,
czy kandydaci są w stanie odnaleźć wśród wielu przedmiotów rzeczy należące dawniej
do ich poprzednika.
Dziecko z Ngam Czu potrafiło to zrobić, natomiast drugi chłopiec
- nie. W ten sposób stwierdzono, kto był właściwą inkarnacją. Młody Karmapa
ogłosił, że drugi kandydat jest reinkarnacją Surmang Czungtsanga z klasztoru
Surmang we wschodnim Tybecie.
VIII Karmapa otrzymał wszystkie nauki Kagyu od Denma Drubczen
Taszi Paldziora. Studiował jednak również i praktykował pod opieką wielu innych
mistrzów. Założył także dużą liczbę kolegiów klasztornych i napisał wiele znanych
filozoficznych komentarzy. Kluczowe nauki linii Kagyu przekazał V Szamarpie,
Könczok Jenlag, który został następnym dzierżawcą linii. Mikjo Dordże zmarł,
mając czterdzieści siedem lat.
V Szamarpa, Kunczok Jenlag (1526-1583)
Streszczenie fragmentu "Łańcucha z kryształu księżycowej
wody" VIII Situpy, Czöki Dziungne i Belo Tsełang Küncziab.
Könczok Jenlag został odnaleziony przez VIII Karmapę, Mikjo
Dordże. Karmapa powiedział, że reinkarnacje Karmapy i Szamarpy są w rzeczywistości
tym samym strumieniem umysłu i są od siebie nieoddzielne. Könczog Jenlag był
uczonym i mistrzem medytacji. W ciągu swojego życia napisał siedem znanych tekstów
dotyczących praktyki medytacji. Szamarpa Könczog Jenlag odnalazł IX Karmapę
Łangczuk Dordże i został jego guru.
IX Karmapa Łangczug Dordże (1556-1603)
Streszczenie fragmentu "Łańcucha z kryształu księżycowej
wody" VIII Situpy, Czöki Dziungne i Belo Tsełang Küncziab.
Łangczuk Dordże urodził się w regionie Treshod we wschodnim
Tybecie. Kiedy tylko przyszedł na świat, usiadł, wytarł sobie twarz i powiedział:
"Jestem Karmapą". Wkrótce wszyscy ludzie w okolicy mówili już o niezwykłym dziecku.
Kjamo Nangso Czokiong Taszi był uczniem poprzedniego Karmapy
- powiedział mu on, że będzie służył jego następnej inkarnacji. Czokiong Taszi
udał się więc do Treshod, żeby zobaczyć dziecko i sprowadził je do klasztoru
Kjamo Lhundrub Tse.
Sława chłopca rozprzestrzeniała się szybko wkrótce wiadomość
o nim dotarła do Szamana Könczog Jenlag i Situpy Czöki Gocza. Obaj stwierdzili,
że dziecko jest inkarnacją Karmapy. Situpa udał się do niego i ofiarował mu
inicjację Amitajusa, "Buddy Długiego Życia". Szamarpa spotkał IX Karmapę w miejscu
o nazwie Lundrub Tse. Udzielił mu wówczas Schronienia i wyczerpujących nauk.
Od Szamarpy Könczog Jenlag otrzymał Karmapa Łangczuk Dordże wszystkie nauki
Kagyu. Karmapa podróżował po całym Tybecie, nauczał Dharmy - od czasu do czasu
pełnił również rolę rozjemcy w czasie niepokojów politycznych. Poprawił także
warunki życia wielu ludzi i uchodził za zwierzchnika Tybetu. IX Karmapa odnalazł
inkarnację Szamarpy, Czöki Łangczuk, który został jego głównym uczniem i następnym
dzierżawcą linii. Łangczuk Dordże zmarł, mając czterdzieści siedem lat.
VI Szamarpa Czöki Łangczuk (1584-1629)
Streszczenie fragmentu "Łańcucha z kryształu księżycowej
wody" VIII Situpy, Czöki Dziungne i Belo Tsełang Küncziab.
Czöki Łangczuk został rozpoznany przez IX Karmapę, swego głównego
nauczyciela. Otrzymał nauki również od wielu innych mistrzów i jest znany ze
swego głębokiego wglądu. Mając siedemnaście lat, znał już na pamięć pięćdziesiąt
sutr i tantr. Z powodu swych niezwykłych zdolności do prowadzenia filozoficznych
debat, stał się znany jako "pandita północy, wszechwiedzący Szamarpa, z którego
cieszy się wielki Mandziuśri".
VI Szamarpa napisał dziesięć rozpraw o znaczeniu zarówno tradycji
sutr, jak też tantr. Czöki Łangczuk został guru Deszi Tsangpu, władcy centralnego
Tybetu i nauczał wszędzie na tym terenie. Podczas jednej z podróży po wschodnim
Tybecie rozpoznał X Karmapę, Czojing Dordże i został jego guru. W owym czasie
wybuchły w tej części kraju niepokoje, jednak dzięki skutecznym mediacjom Czöki
Łangczuka, wkrótce doszło do pokojowego rozwiązania konfliktów. W swoich podróżach
dotarł również do Nepalu, gdzie przekazał buddyjskie nauki w ich oryginalnym
języku, sanskrycie, królowi Laxman Naran Singhowi i wszystkim zainteresowanym
i posiadającym oddanie.
Czöki Łangczuk zmarł w górach Helampur w Nepalu, w pobliżu
jaskini, w której medytował niegdyś wielki jogin Tybetu, Milarepa.
X Karmapa, Czojing Dordże (1604-1674)
Streszczenie fragmentu "Łańcucha z kryształu księżycowej
wody" VIII Situpy, Czöki Dziungne i Belo Tsełang Küncziab.
Czojing Dordże urodził się w Khajtri Tang, w prowincji Golok
w północnym Tybecie. VI Szamarpa, Czöki Łangczuk, rozpoznał i intronizował Karmapę
oraz przekazał mu wszystkie nauki linii Kagyu. Czojing Dordże podróżował po
całym Tybecie, nauczał, a także pomagał istotom, również na wiele innych sposobów.
Z powodu paktu pomiędzy mongolskim władcą Guszri Chanem i V
Dalaj Lamą Ngałang Lozang Gyamtso, który został jako pierwszy Dalaj Lama władcą
Tybetu, Karmapa miał jednak wiele trudności. Z powodu klimatu politycznego nauka
Kagyu bardzo osłabła, a sekciarskie prześladowania zmusiły wreszcie Czojing
Dordże do opuszczenia Tybetu.
Podróżując przez Nepal i Birmę do prowincji Yunan w Chinach,
zbudował po drodze wiele klasztorów. Do Tybetu mógł powrócić dopiero po dwudziestu
latach spędzonych na wygnaniu. Karmapa Czojing Dordże odnalazł i intronizował
VII Szamarpę, Jesze Njingpo i przekazał mu wszystkie nauki Kagyu. Karmapa Czojing
Dordże zmarł w wieku siedemdziesięciu lat.
VII Szamarpa, Jesze Njingpo (1631-1694
Streszczenie fragmentu "Łańcucha z kryształu księżycowej
wody" VIII Situpy, Czöki Dziungne i Belo Tsełang Küncziab.
Jesze Njngpo został odnaleziony przez X Karmapę Czojing Dordże
i został jego uczniem. Szamarpa poświęcił całe swoje życie medytacji. Zgodnie
z autentycznymi wskazówkami X Karmapy odnalazł on XI Karmapę i został jego nauczycielem.
XI Karmapa, Jesze Dordże (1676-1702
Streszczenie fragmentu "Łańcucha z kryształu księżycowej
wody" VIII Situpy, Czöki Dziungne i Belo Tsełang Küncziab.
Jesze Dordże urodził się w Miszo we wschodnim Tybecie. Szamarpa
Jesze Njingpo rozpoznał w nim inkarnację X Karmapy. Najpierw zawiózł go do swej
siedziby, klasztoru Jangpaczen w centralnym Tybecie. Stamtąd młody Karmapa udał
się do klasztoru Tsurpu, jednej z trzech siedzib Karmapy w Tybecie i został
tam intronizowany.
Szamarpa przekazał mu nauki Kagyu. Od Jongaj Mingjura Dordże
otrzymał natomiast nauki "Terczö", pochodzące od buddyjskiego mistrza Padmasambhawy.
Guru Rinpocze przepowiedział, jak mówią pisma, iż XI Karmapa zostanie dzierżawcą
szczególnej linii "Terczö". Karmapa odnalazł i potwierdził VIII Szamarpę, Palczen
Czöki Döndrub, który został jego głównym uczniem i kolejnym dzierżawcą linii.
Karmapa Jesze Dordże zmarł, mając dwadzieścia siedem lat.
VIII Szamarpa, Czöki Döndrub Dordże (1695-1732)
Streszczenie fragmentu "Łańcucha z kryształu księżycowej
wody" VIII Situpy, Czöki Dziungne i Belo Tsełang Küncziab.
Czöki Döndrub urodził się w nepalskiej rodzinie w Helampur
w Nepalu. XI Karmapa wysłał z Tybetu do Nepalu swojego reprezentanta z dokładnymi
wskazówkami, dotyczącymi miejsca pobytu Szamarpy. Mając siedem lat, Szamarpa
Czöki Döndrub został sprowadzony do Tybetu i intronizowany przez XI Karmapę,
który przejął odpowiedzialność za jego wykształcenie. Czöki Döndrub odnalazł
następnie XII Karmapę, Czangczub Dordże i został jego guru. Obydwaj wiele podróżowali
i nauczali w Nepalu, Sikkimie, Bhutanie, Indiach i Chinach. XII Karmapa i VIII
Szamarpa zmarli w odstępie tylko jednego dnia, w Chinach.
XII Karmapa, Czangczub Dordże (1703-1732)
Streszczenie fragmentu "Łańcucha z kryształu księżycowej
wody" VIII Situpy, Czöki Dziungne i Belo Tsełang Küncziab.
Czangczub Dordże urodził się w Czile Czakhor w prowincji Derge
we wschodnim Tybecie. Szamarpa usłyszał o niezwykłym dziecku i wysłał grupę
poszukiwawczą, która sprowadziła Karmapę do klasztoru Karma Gön. Tam on i Szamarpa
spotkali się i pozostali razem do końca życia.
Situpa Czöki Dziungne mówi w swej autobiografii (wyd. dr Lokesz
Czandry), że Karmapowie i Szamarpowie mają ten sam status. Stwierdza on również,
że znakiem tego jest to, że ich trony mają tę samą wysokość. Karmapa i Szamarpa
przekazali wszystkie nauki Kagyu VIII Situpie i mianowali go dzierżawcą linii.
VIII Situpa, Czoki Dziungne (1700-1774)
Streszczenie fragmentu "Łańcucha z kryształu księżycowej
wody" VIII Situpy, Czöki Dziungne i Belo Tsełang Küncziab.
VIII Szamarpa Czöki Döndrub był guru Situpy Czöki Dziungne.
Situpa pisze w swej autobiografii, iż widzi Szamarpę jako ucieleśnienie Amitaby,
Buddy Nieograniczonego Światła oraz, że spotkanie Szamarpy nadało sens jego
życiu. XII Karmapa i VIII Szamarpa spotkali Situ Czöki Dziungne we wschodnim
Tybecie, udając się do Chin w 1735 roku. Powiedzieli mu wówczas, iż nie wrócą
już do Tybetu i udzielili mu wskazówek, zgodnie z którymi powinien przejąć odpowiedzialność
za linię Karma Kagyu do czasu, kiedy zostaną odnalezione ich reinkarnacje. Kiedy
Situ Czöki Dziungne usłyszał o śmierci Karmapy i Szamarpy w Chinach, rozpoczął
poszukiwanie ich reinkarnacji. Z pomocą mistrza Njingmapy, Kato Rigdzin Tsełanga
Norbu, odnalazł XIII Karmapę, Dudul Dordże i IX Szamarpę, Gełaj Dziungne. Intronizował
Karmapę i jako dzierżawca linii był w stanie przekazać mu całość nauk Kagyu.
Szamarpa żył jednak tylko osiem lat. Później Karmapa, Situpa i Kato Rigdzin
Tsełang Norbu rozpoznali młodszego brata IV Panczen Lamy jako inkarnację Szamarpy.
VII Gyaltsab Rinpocze jednak uznał już za jego kolejne wcielenie syna bogatej
rodziny Ger Namsajling. Poparło go wielu mnichów z klasztoru Szamarpy w Jangpaczen
w Tybecie.
Spór znalazł swe zakończenie w sądzie stwierdzono, że Karmapa,
Situpa i Kato Rigdzin Tsełang Norbu odnaleźli autentyczną inkarnację. Szamarpa
został znowu osadzony na tronie i otrzymał nauki od Karmapy i Situpy.
XIII Karmapa. Dudul Dordże (1733-1797
Streszczenie fragmentu "Łańcucha z kryształu księżycowej
wody" VIII Situpy, Czöki Dziungne i Belo Tsełang Küncziab.
Dudul Dordże urodził się w Czampa Drongsar w południowym Tybecie.
Został odnaleziony przez Kato Rigdzin Tsełang Norbu i Situ Czöki Dziungne. W
tym czasie w Tybecie rządził VII Dalaj Lama, Kalsang Gyamtso i jego główny minister
Sönam Topgjal. Chcieli oni sprawić, by wszyscy urzędnicy rządowi byli gelugpami
i wydali odpowiednie zarządzenia. Wcześniej, również urzędnicy wywodzący się
z innych tradycji mogli pracować w administracji państwowej. Na skutek tej politycznej
decyzji, po to, by nowa inkarnacja Karmapy mogła zostać oficjalnie uznana, trzeba
było uzyskać pieczęć potwierdzającą Dalaj Lamy. Była to polityczna zależność,
do której doszło na skutek sekciarskiego podejścia, panującego w owych czasach.
Kiedy Karmapa miał pięć lat, został przewieziony do klasztoru
Tsurpu. W wieku dwunastu lat otrzymał wszystkie nauki Kagyu od Situ Czöki Dziungne
i VI Kjabgön Drugczena, Kagyu Trime Szingtu. Otrzymał również nauki Njingmapy
od Rigdzin Tsełanga Norbu. Później pojawiły się problemy w związku z inkarnacją
Szamarpy, gdyż Gyaltsab Rinpocze twierdził, iż syn znanej rodziny Ger Namsaj
Ling jest jego prawdziwym wcieleniem; Karmapa i Situpa ogłosili jednak młodszego
brata Panczen Lamy reinkarnacją Szamarpy. Po wielu problemach wszystko się jednak
wyjaśniło. Stwierdzono, iż to nie Gyaltsab Rinpocze odnalazł właściwą inkarnację.
Wówczas Karmapa i Situpa potwierdzili razem Mipama Czödrub Gyamtso jako X Szamarpę.
Został on głównym uczniem ich obu. Dudul Dordże odnalazł również IX Situpę Pema
Njincze Łangpo. Zarówno X Szamarpa, jak również IX Situpa byli bliskimi uczniami
Karmapy i obaj stali się dzierżawcami jego linii. Karmapa Dudul Dordże zmarł,
mając sześćdziesiąt cztery lata.
X Szamarpa Mipam Czodrub Gyamtso (1742-1793)
Streszczenie fragmentu "Łańcucha z kryształu księżycowej
wody" VIII Situpy, Czöki Dziungne i Belo Tsełang Küncziab.
Mipam Czödrub Gyamtso został odnaleziony przez swego nauczyciela,
XII Karmapę Dudul Dordże. Został uczonym i mistrzem medytacji. Kiedy miał ponad
czterdzieści lat udał się do Nepalu, gdzie zebrał wokół siebie wielu uczniów.
Szamarpa odrestaurował wielką stupę Swajambhu, jeden z największych buddyjskich
pomników Nepalu, po czym zmarł w pobliżu stupy Bodnath, będącej innym znanym
celem pielgrzymek w tym kraju.
IX Situpa. Pema Njincze Łangpo (1774-1853)
Streszczenie fragmentów "Kwiatów oddania"
Dziamgona Kongtrula Lodro Thaje.
Guru Rinpocze, indyjski mistrz będący jednym z pierwszych,
którzy sprowadzili buddyzm do Tybetu, powiedział, że w przyszłości zamanifestuje
się jako osoba o imieniu Pema Njincze Łangpo.
X Szamarpa, Czödrub Gyamtso i VII Pało Rinpocze, Tsuglag Gała,
uznali Pema Njincze Łangpo za inkarnację Situ Czöki Dziungne. Szamarpa potwierdził
jego autentyczność i intronizował go. Pema Njincze Łangpo studiował z wieloma
mistrzami swego czasu. Jego głównymi nauczycielami byli XIII Karmapa, Dudul
Dordże i X Szamarpa, Czödrub Gyamtso. Situpa zbudował wiele ośrodków odosobnieniowych,
w których udzielał również wyczerpujących nauk. W ten sposób wniósł swój udział
w rozprzestrzenianie się praktyk medytacyjnych Kagyu. Był guru XIV Karmapy,
Tegczog Dordże i Dziamgona Kongtrula Lodro Thaje.
XIV Karmapa, Tegczog Dordże (1798-1863)
Streszczenie fragmentów "Uzupełniających notatek o złocistej
linii Kagyu" Topgi Rinpocze.
Tegczog Dordże urodził się we wsi Danang we wschodnio tybetańskim
regionie Do Kham. Drugczen Kunzig Czöki Nangła, któremu powierzony został list
XIII Karmapy, zawierający wskazówki związane z jego następnym odrodzeniem, rozpoznał
Tegczog Dordże jako XIV Karmapę. Karmapa przyjął ślubowania od Drugczen Kunzig
Czöki Nangła i Situ Pema Njingcze Łangpo. Od obu tych mistrzów otrzymał również
wszystkie nauki Kagyu. Także Dziamgon Kongtrul Lodro Thaje, jego bliski uczeń,
udzielił Karmapie nauk, gdyż otrzymał wcześniej rzadki przekaz "Terczö", którego
Karmapa nie miał okazji do tej pory dostać. Karmapa podróżował po całym Tybecie
i rozprzestrzeniał nauki Kagyu. Odnalazł również X Situpę, Pema Kunsang. Nauk
stanowiących najgłębszą esencję przekazu Kagyu udzielił Dziamgonowi Lodro Thaje,
który został następnym dzierżawcą linii. Tegczog Dordże zmarł mając sześćdziesiąt
lat.
Dziamgon Kongtrul Lodro Thaje (1813-1899
Streszczenie fragmentów "Uzupełniających notatek o złocistej
linii Kagyu" Topgi Rinpocze.
Dziamgon Kongtrul Lodro Thaje urodził się w wiosce Rangjab
we wschodnio tybetańskiej prowincji Derge. Pojawienie się Lodro Thaje przepowiedział
Budda w Samadhiradżasutrze. Jest w niej napisane, iż Budda mówił o nim jako
o wybitnej postaci, która przyniesie rzeczywisty pożytek wielu istotom. Jego
nadejście zostało również przepowiedziane w wielu termach Padmasambhawy(tajemnych
naukach, ukrytych po to, by później mogły zostać odnalezione przez jego uczniów).
Lodro Thaje był guru XV Karmapy, Khacziab Dordże, któremu przekazał
linię Kagyu i jej nauki. Lodro Thaje zmarł w wieku osiemdziesięciu siedmiu lat.
XV Karmapa, Khacziab Dordże (1871-1922)
Streszczenie fragmentów "Uzupełniających notatek o złocistej
linii Kagyu" Topgi Rinpocze.
Khacziab Dordże urodził się we wsi Szelkor w prowincji Tsang,
w centralnym Tybecie. Tuż po urodzeniu wypowiedział mantrę Czenrezig, a mając
pięć lat potrafił już czytać teksty. IX Cziabgon Drukczen rozpoznał go i osadził
na tronie. Karmapa otrzymał wszystkie nauki Kagyu od Dziamgona Kongtrula Lodro
Thaje, studiował też z Khenczen Taszi zerem i wielu innymi nauczycielami. Podróżował
po całym Tybecie, nauczał i udzielał inicjacji. Khacziab Dordże odnalazł inkarnację
Dziamgona Kongtrula Lodro Thaje i Situpy; w czasie ich intronizacji prowadził
rytuały. Był żonatym mistrzem i miał trzech synów - byli wśród nich II Dziamgon
Rinpocze i XII Szamarpa Dziamjang Rinpocze.
Karmapa kazał wydrukować na nowo wiele rzadkich i trudno dostępnych
pism. Jego najbliższymi uczniami byli Situ Pema Łangczug Gyalpo, Dziamgon Palden
Czientse Özer, Beru Czientse Lodro Misaj Dziampaj Gocza. Khacziab Dordże zmarł,
mając pięćdziesiąt jeden lat.
XI Situpa Pema Łangczug Gyalpo (1886-1953)
Streszczenie fragmentów "Uzupełniających notatek o złocistej
linii Kagyu" Topgi Rinpocze.
Pema Łangczug Gyalpo został odnaleziony i intronizowany przez
XV Karmapę. Jego głównymi guru byli Karmapa Khacziab Dordże i
Dziamgon Lodro Thaje, przy czym Karmapa uważany był za ważniejszego,
ponieważ udzielił Situpie najgłębszych nauk, znanych jako "ostateczna linia
Kagyu".
Situpa został wielkim uczonym, studiował z wieloma mistrzami
swego czasu i intensywnie nauczał w całym Tybecie. Odnalazł również i intronizował
XVI Karmapę Randziung Rigpe Dordże, a także przejął odpowiedzialność za jego
wychowanie.
II Dziamgon Kongtrul Czientse Yzer (1904-1953)
Streszczenie fragmentów "Uzupełniających notatek o złocistej
linii Kagyu" Topgi Rinpocze.
Palden Czientse zer urodził się w klasztorze Tsurpu. Był on
synem XV Karmapy, który go rozpoznał i intronizował. Od ojca otrzymał wszystkie
nauki Kagyu. Młody Tulku pojechał do Tsadra Rinczen Drag we wschodnim Tybecie
- siedziby swego poprzednika. Studiował z wieloma mistrzami, takimi jak Surmang
Trungpa Czöki Njincze i inni. Nauczał w wielu miejscach w Tybecie i był znany
z tego, iż przykładał dużą wagę do swej osobistej praktyki medytacyjnej. Palden
Czientse zer przekazał najgłębsze nauki XVI Karmapie Rangdziung Rigpe Dordże
i w ten sposób stał się dzierżawcą "złocistej linii Kagyu". Zmarł, mając czterdzieści
dziewięć lat.
XVI Karmapa Rangdziung Rigpe Dordże (1924-1981)
Streszczenie fragmentów "Uzupełniających notatek o złocistej
linii Kagyu" Topgi Rinpocze.
Rangdziung Rigpe Dordże urodził się we wschodniotybetańskiej
prowincji Derge w Denghok. List poprzedniego Karmapy, zawierający szczegóły
związane z pojawieniem się następnej inkarnacji, takie jak nazwa miejsca, imiona
rodziców itd., został powierzony Dziampal Tsultrimowi, służącemu Khacziaba Dordże.
Dziampal Tsultrim przekazał ów list administracji klasztoru Tsurpu. Urzędnicy
poprosili Beru Czientse, Situpę i Dziamgona
Rinpocze, by wyjaśnili niektóre niejasne punkty. Następnie
wysłano grupę poszukiwawczą, która odnalazła reinkarnację. Młodego Karmapę zawieziono
do klasztoru Palpung, gdzie otrzymał nauki, ślubowania mnisie i ślubowanie bodhisattwy
od Situ Pema Łangczuk. Beru Czientse udzielił mu nauk o tantrach, sutry studiował
Karmapa z Bo Kagkarem Rinpocze, natomiast Dziamgon Kongtrul Czientse zer przekazał
mu sześć jog Naropy i Mahamudrę. Głównymi nauczycielami XVI Karmapy byli Situ
Pema Łangczuk i Dziamgon Czientse zer. Karmapa podróżował i nauczał w całym
Tybecie. Kiedy w 1950 roku chińska armia przejęła kontrolę nad Tybetem, Dalaj
Lama i inni urzędnicy rządowi pojechali na rozmowy do Pekinu. XVI Karmapa i
wielu innych wysokich lamów towarzyszyło im, by wziąć udział w negocjacjach,
które przyniosły Tybetańczykom pewne korzyści. W 1959 roku Chiny anektowały
jednak Tybet i Karmapa wyemigrował do Indii. Osiadł w Sikkimie, gdzie król Taszi
Namgyal podarował mu ziemię pod budowę klasztoru Rumtek. Na zaproszenie króla
Dzigme Dordże Łangczug Karmapa odwiedził również Bhutan, zaś po podróży do Ladakhu,
gdzie udzielał nauk w różnych klasztorach, udał się na pielgrzymkę do świętych
miejsc Indii i Nepalu.
W 1974 Karmapa odbył swą pierwszą, wielką podróż zagraniczną.
Wszędzie na świecie zostały założone ośrodki Dharmy. Karmapa rozprzestrzeniał
buddyjskie nauki i miał wielu uczniów. Zmarł, mając pięćdziesiąt siedem lat.
Od tłumaczy:
W biografii Czokjur Lingpy, mistrza Njingmapy i tertona znajduje
się przepowiednia mówiąca, iż pomiędzy XIV i XV intronizowanym Karmapą będzie
istniała inkarnacja, która nie będzie żyła wystarczająco długo, by stać się
dzierżawcą tronu. Chłopiec ten żył tylko dwa lata i urodził się w rodzinie spokrewnionej
blisko z rodziną XIV Karmapy. Jeśli policzyłoby się również tę inkarnację, wówczas
Khacziab Dordże był XVI Karmapą, a Rangdziung Rigpe Dordże - XVII Karmapą. Wyjaśnia
to również przepowiednię V Karmapy, Deszin Sziegpy, mówiącą, że pomiędzy końcem
życia XVI Karmapy, a początkiem życia jego XVII inkarnacji, nauki buddyjskie
podupadną w Tybecie. W proroctwie tym można przeczytać, iż w owym czasie ludność
Chin powstanie przeciwko swojemu cesarzowi, jego linia rodzinna wygaśnie, Chińczycy
opanują Tybet oraz, że oba kraje dotknie wiele cierpień i nędza.